“Ze stelde in no time een succesvol team samen”

Hij had nog maar heel weinig tijd. “Ons restaurant werd altijd gepacht”, vertelt Folker Frommeyers, General Manager van vakantiepark Landal Orveltermarke. “Maar kort voor de zomeropening trok de pachter zich terug en moesten we plots alles zelf regelen – van menu tot meubels en medewerkers.” Voor die uitdaging trok hij aan de bel bij Voilà Advies.

Natuurlijk, je kunt bij Voilà Advies allerlei kundige en bevlogen professionals inschakelen – van interim-managers tot adviseurs en trainers. Maar zelf denkt Folker bij het bedrijf in het bijzonder aan oprichter Viola Mulder. “Ik heb door de jaren heen vooral met haar contact gehad.” De eerste ontmoeting? “Die was kort nadat ik in 2010 als General Manager was begonnen bij Landal Orveltermarke. Ze vroeg me om deel uit te maken van een klankbordgroep voor de Emmense locatie van Hotel Management School NHL Stenden. En daarin toonde ze zoveel overtuigingskracht dat ik al snel ‘ja’ zei.”

Nieuwe draai
Sinds die allereerste ontmoeting hebben Folker en Viola geregeld contact met elkaar. “Niet alleen vanwege die klankbordgroep. We woonden bijvoorbeeld ook in hetzelfde dorp – voordat ik verhuisde. Dan kom je elkaar al snel tegen. En Landal Orveltermarke kreeg ook steeds meer stagiairs van Hotel Management School NHL Stenden. Van hen stond een flink deel onder begeleiding van Viola.” Halverwege 2020 kreeg Folkers contact met Voilà Advies een heel nieuwe draai. “Toen was het mijn beurt om met een verzoek aan te kloppen. Ik had opeens dringend ondersteuning nodig. Precies het soort dat zij kon bieden.”

Hij zat in een lastige situatie. “De pachter van ons vakantieparkrestaurant had zich opeens teruggetrokken. Vijf weken voor de start van de zomervakantie, het moment waarop het restaurant opent en de drukte losbarst.” Een vervanger was er niet. Dus moest de exploitatie intern opgepakt worden. “Maar waar haalden we zo snel alles vandaan wat nodig was – van meubels, kok en bediening tot horecaconcept, keukenapparatuur en kassasysteem – terwijl er ondertussen óók nog een interne verbouwing afgerond moest worden? Niemand in mijn team had de tijd en kennis om dit snel en goed te regelen.”

         


“Het team  deed precies wat ik wilde, zonder dat ik vooraf wist dat ik het wilde. Die ontzorging gaf rust!”                                             



Heldere voorstellen
“Ik zocht een expert buiten ons bedrijf. En dacht gelijk aan Voilà Advies.” Hij klom in de telefoon. “Viola zag de haast direct en wilde helpen. Daarbij toonde ze niet alleen haar kennis en kunde op branche- en productniveau, maar ook de open- en eerlijkheid die haar kenmerkt. Ik hoefde enkel mijn doel en enkele randvoorwaarden op tafel te leggen. Vervolgens zei zij wat mogelijk was binnen een bepaalde tijd en met ons budget. Die duidelijkheid vond ik heel prettig. Net als het feit dat we haar leidinggevende ervaring en gigantische netwerk in de horeca mochten gebruiken.”

Voilà Advies stelde in no time een team samen dat voor Landal Orveltermarke aan de slag ging. Folker: “Elke week zat ik daarmee om de tafel om groen licht te geven voor nieuwe stappen. Het legde dan heldere voorstellen op tafel waar ik snel ‘ja’ of ‘nee’ op kon zeggen. Ook dingen waar ik zelf niet één, twee, drie aan gedacht zou hebben. Het team deed vaak precies wat ik wilde, zonder dat ik vooraf wist dat ik het wilde.” Die ontzorging gaf hem rust. “Ik zag dat het goedkwam, dat men deed wat men zei. Daardoor hoefde ik er zelf niet bovenop te zitten en kon ik me richten op andere verantwoordelijkheden.”

Uitstekende krachten
Het restaurant opende op tijd. “Dat is hartstikke goed gegaan. Zeker ook de manier waarop Voilà Advies rekening hield met mijn randvoorwaarden. Zo vind ik dat gasten moeten voelen en proeven dat ze in Drenthe zijn. Die voorwaarde verwerkte het team bijvoorbeeld in het menu en design van de menukaart.” Voor sommige onderdelen van de operatie kwam Voilà Advies met een tussenoplossing. “Zo was de chefkok pas een maand na de opening beschikbaar. En waren er niet meteen genoeg medewerkers voor de bediening. Dus regelde Viola uitstekende tijdelijke krachten.”

   


"Haar duidelijkheid over de mogelijkheden was heel prettig. Net als haar leidinggevende ervaring en gigantische netwerk"


      

Voor dit soort ‘uitzendwerk’ heeft Voilà Advies inmiddels een zusterbedrijf, Voilà Support, dat precies de tevredenheid nastreeft die Folker ervoer. “Ik kreeg de garantie van kwaliteit, van de juiste personen voor de klus. Die belofte werd waargemaakt. En het was fijn dat Viola overal van op de hoogte was. Als er op de werkvloer een keer een misverstand of discussie was, wist ze er snel van. Vaak kaartte zij het dan zelfs bij me aan, met zo nodig een oplossing – als het niet al wás opgelost. Ook gaf ze me tips. Bijvoorbeeld hoe we op drukke dagen het best uitzendkrachten konden aansturen.”

Flexibele uitvoering
“Al met al was ik onder de indruk van de veelzijdigheid van Voilà Advies. Het voelde als een One Stop Shop, waar ik dit project vol vertrouwen kon neerleggen.” Niet alleen bij Viola, ook bij bijvoorbeeld Amber de Jonge. “Zij droeg sterk bij aan de ontwikkeling van het horecaconcept en de menukaart. Ook stond ze tijdelijk op de werkvloer. Als shiftleader zorgde ze dat mensen werkten zoals we van te voren besloten hadden. En dat er aanpassingen kwamen als de uitvoering in de praktijk toch niet zo efficiënt bleek als verwacht. Ook dankzij deze flexibiliteit is het restaurant het succes geworden dat het is.”